Gry szkoleniowe- tradycyjne czy komputerowe?
Gry szkoleniowe zyskały w ostatnim czasie dużą popularność gdyż ?bawiąc uczą, ucząc bawią?. Podczas rozgrywki uczestnicy wyciągają wnioski z popełnionych błędów, co daje możliwość próbowania i uczenia się bez negatywnych konsekwencji dla pracodawcy. Gry posiadają szerokie zastosowanie, a także są jednym z najbardziej efektywnych narzędzi szkoleniowych. Mówi się, że stanowią one przyszłość szkoleń. Na rynku dostępne są gry zarówno tradycyjne, jak i komputerowe. Jakie są ich zalety i którą wybrać na szkolenie pracowników w firmie?
Gry tradycyjne, na przykład planszówki, dają okazję do bezpośrednich interakcji pomiędzy uczestnikami, czego wynikiem jest zazwyczaj silne zaangażowanie emocjonalne uczestników w rozgrywkę. Osoby biorące w niej udział wpływają na siebie nawzajem. Mają okazję doświadczyć zarówno pozytywnych, jak i negatywnych stanów, takich jak niepewność, frustracja ale również satysfakcja, duma i radość. W trakcie gry mają wiele okazji do wyboru rywalizacji lub współpracy z innymi osobami. Instrukcje niektórych gier wymuszają bezpośrednią komunikację międzyludzką oraz dają możliwość doświadczenia, kiedy jest ona efektywna a kiedy nie. Skuteczność gier polega więc na tym, że pozwalają one szybko i efektywnie rozwijać kompetencje. A dzieje się tak ponieważ uczestnicy otrzymują szybką informację, które zachowania bardziej się opłaciły. Wszystkie te interakcje następują na pewno w ciekawszy i bardziej efektywny sposób niż standardowe szkolenie pracowników. Gry tradycyjne, na przykład planszowe wyzwalają w uczestnikach zaangażowanie i chęć działania. Gracze skoncentrowani są na wykonywaniu zadań, co skutkuje dużym skupieniem na celu gry i rozwijaniu cech potrzebnych obecnie w niejednej pracy. Uczestnik podejmując decyzję w trakcie rozgrywki musi przesunąć własnymi rękami żetony i rekwizyty odzwierciedlające np. zaciągnięty kredyt czy zakup nowej maszyny. Widzi on wszystkie lub większość ruchów i decyzji podjętych przez niego lub innych graczy. Szkolenia oparte na grach tradycyjnych zalecane są zatem wtedy, gdy ważne dla firmy jest rozwój umiejętności społecznych pracowników ? gdy chcemy aby ludzie lepiej się poznali, lepiej ze sobą współpracowali i kiedy dla sukcesu firmy ważne jest równe zaangażowanie całej załogi.
Trochę inaczej wygląda to w komputerowych wersjach gier szkoleniowych. Planszę zastępuje tutaj interfejs komputera, a żetony to wirtualne pieniądze lub wyskakujące okienka. Oznacza to, że uczestnik doświadcza rozgrywki w inny sposób. Wszystkie decyzje zachodzą co prawda w umyśle uczestnika, lecz znajdują odzwierciedlenie w wirtualnym świecie przy pomocy kliknięcia myszką w odpowiednim miejscu. Komputerowe wersje gier są niemniej popularne niż gry planszowe. Od dłuższego czasu stosują je na przykład uczelnie wyższe na kierunkach takich jak zarządzanie i MBA. Stanowią one uzupełnienie tradycyjnych metod przekazywania wiedzy. Nowe technologie, np. pokoje spotkań, w których członkowie zespołu mogą omawiać strategię działania, pozwalają na zrealizowanie coraz ciekawszych i coraz bardziej interaktywnych pomysłów na szkolenia. Gry komputerowe są efektywnym narzędziem edukacji dla zespołów rozproszonych po świecie, a także dla uczestników, których praca i porozumiewanie się z innymi osobami następuje właśnie w środowisku elektronicznym, a nie w sposób bezpośredni.
W przypadkach obu rodzajów gier, uczestnicy zdobywają wiedzę poprzez działanie i powtarzanie, a nie w sposób tradycyjny – przez słuchanie. Przyczynia się to do maksymalnej aktywizacji graczy, dzięki której możliwe jest szybsze przyswojenie wiedzy i pokonanie bariery przed zastosowaniem tej wiedzy w praktyce. Jednak doświadczeni projektanci gier twierdzą, że gra jest dobra wtedy, gdy komputer używany jest tylko na etapie jej tworzenia. A dużo bardziej czytelne i zrozumiałe dla uczestnika jest to, co dzieję się na planszy. Wielu ekspertów twierdzi, że siła gier tradycyjnych polega na uruchamianiu części mózgu niewykorzystywanych podczas kontaktu z komputerem. Aktywizują one gracza i pomagają mu efektywniej uczyć się, zapamiętywać. Gry komputerowe to oczywiście dobra opcja, szczególnie dla zespołów pracowników rozproszonych po całym świecie, dla których spotkanie przy jednej planszy byłoby trudne i zdecydowanie bardziej kosztowne. Jednak porównując wszystkie za i przeciw planszówek i gier komputerowych wielu ekspertów opowiada się za tradycyjną formą gier szkoleniowych. Nawet jeżeli nie zdecydujemy się na szkolenie w całości oparte na grze, warto wykorzysta grę jako jeden z modułów, aby uatrakcyjnić przyswajanie treści i zwiększyć efektywność przekazu.
Rynek gier obecnie rozwija się dynamicznie i podąża za rozwojem potrzeb klientów i zmian technologii. Wyzwaniem, z jakim obecnie mierzą się firmy, jest dotarcie z precyzyjnym komunikatem do różnych grup pracowników. Wykorzystywanie tradycyjnych form przekazu, jak na przykład wysyłanie do wszystkich pracowników emaili zawierających zarządzenia oraz procedury i oczekiwanie, jest nie tyle nieefektywne, co przynosi firmom straty. Aby przyciągnąć uwagę odbiorcy, szczególnie pokolenia Y, trzeba dziś stosować narzędzia ułatwiające rozumienie i zapamiętywanie komunikatu. Takim narzędziem są między innymi gry.
Proszę wyobrazić sobie, że nowa procedura jest wprowadzana w taki sposób: w intranecie firmowym pojawia się informacja o konkursie dla pracowników. Zadaniem dla uczestników jest wymyślenie w jaki sposób zmniejszyć zużycie papieru w dziale o 15% – proponuje Agnieszka Karolak z AkademiiGier.com. Oczywiście dla działu, który wymyśli najlepszy pomysł przewidziana jest nagroda (nie pieniężna). Aby wspomóc pracowników w pracy nad tym projektem w firmie co tydzień pojawia się Mistrz Gry. Jego rola polega na przydzielaniu pracownikom zadań wspomagających stworzenie procedury, która będzie efektywnie działać w całej firmie. Kolejne ?odcinki? rozgrywki publikowane są w intranecie, gdzie mogą być komentowane i likowane. Ostatecznie wygrywa zespół, którego pomysł zebrał największą liczbę głosów.
Gotowa procedura może zostać zamieniona na tradycyjną grę ? planszową czy grę online. A dzięki rozgrywce będzie możliwe jej pełne przyswojenie. Zajmie to pracownikowi jedynie 2 godziny gdyż komunikat będzie w formie ciekawej i łatwej do przyswojenia. W ten sposób gry tradycyjne i nowe technologie wspomagają nowoczesne zarządzanie ? dodaje Agnieszka Karolak.
Należy pamiętać, że bez względu na to, którą formę wybierzemy, najważniejsze jest dostosowanie gry do celu, który sobie założyliśmy, a także specyfiki firmy i poziomu kompetencji uczestników. Żadna z gier nie spełni naszych oczekiwań jeżeli zostanie źle dobrana do naszych potrzeb. Odpowiednia gra pomoże pracownikom szybciej przyswoić trudne zagadnienia czy zaznajomić się z nowymi procedurami wprowadzanymi w firmie.
***
AkademiaGier.com jest polską firmą projektującą i wdrażającą gry biznesowe. Wieloletnie doświadczenie biznesowe, trenerskie i coachingowe umożliwiło stworzenie skutecznych narzędzi w postaci gier przynoszących efekty zgodne z oczekiwaniami klientów. AkademiaGier.com oferuje gotowe gry, a także wykonanie ich na zamówienie, dostosowując je do specyfiki danej firmy. Klienci mają możliwość zdefiniowania konkretnych celów i potrzeb związanych z grą.