Choć połączenia komórkowe stale tanieją, ciągle jeszcze rozmawiamy w ten sposób znacznie mniej, niż wynosi światowa średnia. Jednak i tak dłużej, niż przez telefony stacjonarne.
Statystyczny Kowalski rozmawia w ciągu dnia 15 minut – 11 w sprawach prywatnych i 4 minuty w zawodowych. Dla porównania, średnia długość połączeń przez telefon stacjonarny w ciągu dnia wynosi 14 minut (8 prywatnie i 6 zawodowo).Tymczasem na świecie średnia dla komórek wynosi 35 minut dziennie. Światowymi rekordzistami są Amerykanie, którzy co dzień rozmawiają 69 minut. W Europie prym wiodą Szwedzi ze średnią wynoszącą 44 minuty.
Z badań Ericssona wynika, że 66 proc. Polaków wykorzystuje telefony komórkowe zarówno do połączeń głosowych, jak i wysyłania SMS-ów. 11 proc. do tego zestawu dodaje również MMS-y. Kolejne 11 proc. używa ich tylko do połączeń głosowych. Dla firm telekomunikacyjnych najatrakcyjniejszymi klientami jest zaś grupa 12 proc. osób korzystających z usług bardziej zaawansowanych niż MMS. Zalicza się do nich m. in. dostęp do usług online przez portal operatora, poczta elektroniczna, internet przez WAP i komunikatory.
Z badan wynika także kolejna ciekawa sprawa. Trzy czwarte Polaków używa w domu zarówno telefonu komórkowego, jak i stacjonarnego. Spora grupa używa tylko komórki. Lubimy dzwonić z komórki będąc w domu, zwłaszcza kiedy dzwonimy na inny telefon komórkowy lub kiedy chcemy wykorzystać darmowe minuty.
Średni miesięczny rachunek Polaka wynosi 66 zł, czyli 17 euro. Na tle Europy to niewiele. Na Węgrzech jest to 19 euro, w Niemczech 33 euro, w Wielkiej Brytanii 31 euro, a w USA – 48. Najwyższe rachunki w Polsce płacą materialiści*. 48 proc. użytkowników komórek opłaca rachunek w formie kart przedpłaconych (prepaid), a 45 proc. w formie abonamentu. 5 proc. deklaruje, że korzysta z obu tych form.
Jesteśmy raczej wierni swojemu operatorowi. W ostatnich 12 miesiącach przed przeprowadzeniem badania 11 proc. zmieniło operatora. Tylko 4 proc. deklaruje, że zrobi to w kolejnych 12 miesiącach. Lubimy za to nowe aparaty telefoniczne. Aż 16 proc. z nich ma mniej niż 6 miesięcy, a 25 proc. – mniej niż rok. 7 proc. klientów operatorów używa więcej niż jednego aparatu.
Badanie konsumenckie w Polsce zrealizował Ericsson Consumer&Enterprise Lab. Badacze w kwietniu 2006 r. przeprowadzili 1500 wywiadów osób w grupach wiekowych od 15 do 69 lat. Posłużono się zarówno metodą ilościową jak i jakościową. Wybrana grupa jest reprezentatywna dla 28 mln mieszkańców Polski. Podobne badania Ericsson przeprowadza corocznie w 11 krajach na czterech kontynentach. W 17 innych, w tym w Polsce, badania prowadzone są nieregularnie. Wnioski z raportu, dotyczącego naszego kraju ważne są w wyznaczaniu tendencji i trendów rynkowych przez dwa lata.