Jak powstaje dobra informacja prasowa?
W idealnym świecie tworzyliby ją do spółki Henry Kissinger, Adam Mickiewicz i wróżbita Maciej. Na szczęście i bez nich można przygotować dobrą informację prasową, stosując sprawdzoną mieszankę dyplomacji, literatury i magii.
Parafrazując bohatera jednego z kultowych polskich filmów, przed stworzeniem informacji prasowej trzeba sobie odpowiedzieć na jedno ważne, ekhm, bardzo ważne pytanie. W tym przypadku brzmi ono: po co poświęcam na to działanie czas swój, a z reguły także i czas klienta? Prawidłowa odpowiedź: bo warto zakomunikować odbiorcom dany temat. Może być ważny, ciekawy, a najlepiej oczywiście, gdy łączy oba te elementy.
Choć wszystko to wydaje się być oczywiste, rzut oka na współczesne media nie pozostawia wątpliwości, że pełno jest w nich tematów – delikatnie mówiąc – błahych. Trzeba będzie się więc przebijać przez prawdziwy gąszcz informacyjny. Dlatego oprócz pióra w jednej ręce, w drugiej trzeba mieć ostrą maczetę, którą będzie…
Pomysł
– Materiał musi zaciekawić i zainspirować dziennikarza, który z kolei chce zaciekawić swoich czytelników. Pytanie brzmi, jak zaprezentować temat w szerszym kontekście – społecznym, ekonomicznym czy historycznym. Jeśli to możliwe, warto przytoczyć ciekawe dane – liczby to konkret, silnie przemawiający do wyobraźni – mówi ekspert agencji Buena Vista Media Group.
W cenie są też kreatywne tytuły, gra słów, a w niektórych sytuacjach – nawet słowne żarty. Całość musi być oczywiście spójna z komunikacyjnymi założeniami firmy bądź innego podmiotu, dla którego przygotowywany jest materiał. Warto wykorzystać też możliwości, jakie w przypadku informacji prasowej daje jej…
Układ
Chwytliwy tytuł i krótki lead, w których zawarte są najważniejsze informacje, to klucze do zainteresowania odbiorcy materiałem. Kiedy jednak dziennikarz już z nich skorzysta i otworzy informacyjne drzwi, musi za nimi czekać wartościowa treść, spełniająca rozbudzone chwilę wcześniej oczekiwania.
– Dlatego warto merytorycznie rozwinąć poszczególne wątki, które zostały zasygnalizowane na wstępie, pamiętając o podzieleniu dłuższej informacji na akapity. Dobrze, gdy każdy z nich nie zajmuje więcej niż kilka linijek – takie teksty łatwiej i szybciej się czyta, a czasem wręcz skanuje wzrokiem. W porządkowaniu materiału sprawdzają się śródtytuły, które powinny oddzielać podobne ilości akapitów – podpowiada ekspert Buena Vista Media Group.
Chcąc ułatwić pracę dziennikarzom, kluczowe przekazy komunikacyjne warto wyrażać jasno, nie rozdrabniając ich fragmentów na cały materiał. Dobrze jest wykorzystywać wypowiedzi i cytaty, które nadają tekstowi autentyczności i przybliżają go do czytelnika. Można też umieszczać w ramkach kluczowe informacje, takie jak dane i fragmenty wypowiedzi. Wszystko, co sprzyja łatwemu wykorzystywaniu fragmentów informacji prasowej jest bezcenne, podobnie jak szczególna dbałość o…
Jakość
I nie chodzi tu tylko o takie oczywiste oczywistości jak jasny, zwięzły, komunikatywny styl czy brak błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i logicznych. Dziennikarz otrzymujący informację prasową oczekuje rzetelnego materiału, który dostarczy mu wartościowej wiedzy i pomoże w przygotowaniu treści dla czytelników.
– Dlatego tak ważne jest, by pamiętać, że informacja prasowa nie jest materiałem marketingowym! Jego celem nie jest sprzedaż produktu czy usługi albo wzbudzanie skrajnych emocji i ustanowienie rekordu przymiotników zmieszczonych w jednym tekście. Zamiast tego lepiej skupić się na przekazywaniu wiedzy i budzeniu świadomości. By pozbyć się wszelkich wątpliwości co do formy informacji prasowej, zawsze warto postawić się po drugiej stronie i zastanowić się, czy stworzony materiał wzbudziłby nasze zainteresowanie jako statystycznego czytelnika – podsumowuje ekspert Buena Vista Media Group.
Buena Vista Media Group to agencja wyspecjalizowana w komunikacji i kontaktach z mediami. Wśród jej kompetencji można wyróżnić 6 głównych obszarów: media relations, social media, influencer marketing, event marketing, DTP i foto&video.
Filozofia agencji opiera się na trzech filarach – działać elastycznie (być partnerem, na którego zawsze można liczyć), blisko (współpraca oparta na wzajemnym inspirowaniu się i zaufaniu) oraz kompleksowo (korzystać z szerokiej palety narzędzi, odpowiednio dopasowując je do potrzeb klienta). Firmę tworzy zgrany i zaangażowany zespół, który pracuje ze sobą od około 9 lat. Korzenie BVMG sięgają Wrocławia, ale działania prowadzone są na terenie całego kraju i nie tylko.