Od 200 do 400 zł miesięcznie więcej w kieszeni Polaków, którzy instalowali fotowoltaikę w 2021 roku. Raport Oferteo.pl
70% inwestorów odczuwa oszczędności wynikające z użytkowania fotowoltaiki już w pierwszym roku działania paneli – wynika z raportu Oferteo.pl. Jednorazowe koszty uruchomienia instalacji wynoszą średnio 29 tys. zł. Trzy czwarte badanych wspomaga się dotacjami i ulgami oferowanymi przez państwo.
Średnio 29 tys. zł za instalację
Z drugiej edycji badania Oferteo.pl na temat użytkowania fotowoltaiki w Polsce wynika, że średni koszt instalacji poniesiony przez inwestorów wynosił 29 tys. złotych. Kwota ta mieści się w zakresie wskazanym przez wykonawców ankietowanych przez portal na początku tego roku (32–39 tys. zł), z zaznaczeniem, że należy do niej doliczyć jeszcze środki pochodzące z dotacji.
Na wzrost kosztów ponoszonych przez inwestorów najczęściej wpływały: ograniczona ilość przestrzeni, zacienienie, niekorzystny kierunek dachu, jego nachylenie oraz rodzaj pokrycia.
Realne oszczędności
Okazuje się, że cały proces instalacji paneli, choć niepozbawiony trudności, przynosi jednak stosunkowo szybko odczuwalne oszczędności. Spośród ankietowanych przez Oferteo.pl, aż 70% przyznało, że zauważa już pierwsze zyski wynikające z produkowania ekologicznej energii.
W przypadku blisko połowy z nich (47%) było to do 200 zł miesięcznie, 44% oszczędzało między 200 a 400 zł, a 9% w kieszeni zostaje nawet więcej.
Fotowoltaika ze wsparciem państwa
1 lipca tego roku ruszył w Polsce nabór wniosków o dofinansowanie fotowoltaiki w ramach drugiej edycji rządowego programu „Mój Prąd”. Jest to jedna z metod, która ma na celu zachęcenie Polaków do inwestycji w odnawialne źródła energii.
– Montaż paneli fotowoltaicznych na domu jednorodzinnym to znaczący jednorazowy wydatek. Mimo tego coraz więcej Polaków decyduje się na taką inwestycję, licząc, że nie tylko zwróci się ona w ciągu kilku lat, ale także będzie stanowiła dla nich zabezpieczenie przed nieprzewidywalnymi wzrostami cen energii w przyszłości – komentuje Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. – Aby odpowiedzieć na rosnące zainteresowanie inwestorów i przekuć je w zwiększenie udziału energii słonecznej w polskim miksie energetycznym, rząd wprowadza kolejne programy ulg i dopłat mających na celu odciążenie właścicieli domów oraz zachęcenie do inwestycji w OZE.
Polacy korzystają z dofinansowań
Mimo znaczących kosztów uruchomienia, dla 74% inwestorów instalacja fotowoltaiczna to krok w stronę oszczędności. Żaden powód nie był wskazywany przez respondentów częściej.
Sporym odciążeniem dla portfeli Polaków są dodatkowo uruchamiane przez państwo programy, z których inwestorzy bardzo chętnie korzystają. W ciągu ostatniego roku aż 74% z nich skorzystało z którejś z dostępnych form dotacji, natomiast 77% badanych odliczyło zakup paneli od podatku. Wygląda jednak na to, że osoby instalujące panele w ciągu ostatniego roku napotkały więcej trudności formalnych z dotacjami niż ci, który robili to rok wcześniej. O 5% (z 15% do 20%) wzrósł bowiem odsetek osób, które wskazały pozyskanie dofinansowania jako jedną z największych trudności w całym procesie inwestycyjnym.
Metodologia badania
Dane przedstawione w drugiej edycji „Raportu o fotowoltaice w Polsce” pochodzą z badania ankietowego przeprowadzonego w sierpniu 2021 roku metodą CAWI na próbie 499 osób.
Jak działa Oferteo.pl?
Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.
Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.
O OFERTEO
Oferteo.pl z siedzibą we Wrocławiu to serwis internetowy, którego głównym celem jest ułatwienie dokonywania transakcji handlowych, a w szczególności kontaktowanie potencjalnych nabywców z najlepszymi dostawcami produktów i usług. Platforma istnieje od 2008 roku.