Morele

Opóźnienia w płatnościach zmorą wszystkich przedsiębiorców

Opóźnienia w płatnościach zmorą wszystkich przedsiębiorców
Warszawa, 11.06.2018 r. Nieterminowe regulowanie opłat za sprzedane wyroby czy wykonane usługi dotyka 6/10 przedstawicieli sektora MŚP – wynika z 15. fali badania Bibby MSP

Warszawa, 11.06.2018 r.

Nieterminowe regulowanie opłat za sprzedane wyroby czy wykonane usługi dotyka 6/10 przedstawicieli sektora MŚP – wynika z 15. fali badania Bibby MSP Index. Z problemem niezapłaconej na czas faktury przynajmniej raz w miesiącu styka się ponad połowa (52,6%) ankietowanych firm. Optymistyczne jest to, że w poprzedniej fali odsetek tych odpowiedzi był większy (56,4%). Co więcej, prawie 37% przebadanych na uregulowanie należności czeka średnio od 7 do 14 dni po terminie, w porównaniu do 14. fali nastąpił wzrost o 4 pkt. proc. Nieterminowe płatności odczuwają najbardziej właściciele mikro, małych i średnich firm, którzy są zmuszeni szukać nie zawsze korzystnych dla siebie form finansowania, aby nie stracić płynności finansowej.

Przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach
Prawie 77% przebadanych firm podczas 15. fali badania Bibby MSP Index podejmuje działania mające na celu przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach i pojawianiu się zatorów. Najlepszym na to sposobem (ponad 61% wskazań) w dalszym ciągu jest sprawnie działający dział księgowy monitorujący i pilnujący należnych środków. Co ciekawe, jako główny sposob zabezpieczania się przed niewypłacalnymi kontrahentami przedsiębiorcy wskazują weryfikację klienta w KRD lub BIG przed podpisaniem umowy (prawie 54%, spadek odsetka wskazań o 3,8 pkt. proc. w porównaniu fala do fali).

Jeżeli jedna firma nie płaci w terminie drugiej, ta może mieć problem z zapłaceniem kilku kolejnym, a one w konsekwencji mogą nie móc uregulować swoich zobowiązań wobec własnych kontrahentów. Pierwszym etapem współpracy powinno być dokładne sprawdzanie przyszłych partnerów biznesowych. Jednak jeżeli, pomimo pozytywnego przejścia weryfikacji, klient nie ureguluje zobowiązań w terminie warto skorzystać z rozwiązania, które zapewni bezpieczeństwo i uratuje przedsiębiorstwo przed utratą dobrej opinii – mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.

Zmiany nastrojów MŚP
Przedsiębiorcy często podkreślają, że jednym z najpoważniejszych problemów, które ich spotykają są właśnie płatności po terminie. Niestety wygląda na to, że w najbliższym czasie nic się nie zmieni. Jak pokazuje badanie Bibby MSP Index ponad 52% badanych uważa, że płynność finansowa ich firm pozostanie bez zmian w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Pogorszenia się płynności finansowej przedsiębiorstwa spodziewa się 12,9% badanych (wzrost o 0,5 pkt. proc. w porównaniu do poprzedniej fali badania). Z kolei odsetek respondentów liczących na poprawę płynności finansowej jest o 2,2 pkt. proc. mniejszy niż pół roku temu (17,6% wskazań).
Analizując poszczególne sektory np. w branży produkcyjnej możemy dostrzec niewielki wzrost wskaźnika odnoszącego się do płynności – z 13,5 do 14 pkt.– w porównaniu fala do fali. Branża transportowa jest nieco mniej optymistyczna. Na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy wskaźnik ten zanotował spadek o 0,7 pkt. – podsumowuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.

A to już wiesz?  Jaka przyszłość czeka polski transport międzynarodowy?

Warto również zwrócić uwagę, że w kolejnej już fali badania nastąpił wzrost kategorii odpowiedzi „Nie wiem/trudno powiedzieć” (17,3%), co może świadczyć o dużej niepewności przedstawicieli sektora MSP co do rozwoju sytuacji gospodarczej.

Bibby Financial Services (BFS) jest niezależnym partnerem finansowym, którego wybrało ponad 10 000 firm na całym świecie. Dzięki ponad 40 oddziałom w 14 krajach obejmujących Azję, Europę i Amerykę Północną, BFS oferuje wyspecjalizowane i elastyczne usługi walutowe, finansowanie handlu, aktywów i kapitału obrotowego, pomagając firmom rozwijać się na rynku rodzimych oraz międzynarodowym. Założona w 1982 roku firma BFS jest częścią grupy Bibby Line Group (BLG), zróżnicowanej i perspektywicznej firmy rodzinnej, oferującej indywidualne i elastyczne rozwiązania dla klientów od ponad 200 lat.

W Polsce firma zajmuje się finansowaniem rozwoju biznesu z sektora MŚP. Bibby Financial Services jest obecne od 2002 roku i posiada oddziały w Warszawie, Poznaniu i Katowicach, ale swoim zasięgiem obejmuje cały kraj. Bibby jest członkiem Polskiego Związku Faktorów oraz największego międzynarodowego zrzeszenia faktorów Factors Chain International.

Aby dowiedzieć się więcej o Bibby Financial Services, odwiedź: www.bibbyfinancialservices.pl.
Bibby Line Group to firma o wartości 1,2 miliarda funtów, działająca w ponad 20 krajach. BLF zatrudnia ponad 4500 osób w branżach takich jak handel detaliczny, usługi finansowe, dystrybucja, spedycja, działalność morska i wynajem urządzeń i obiektów. Grupa Bibby Line rozpoczęła działalność w 1807 roku i jest jedną z najdłużej działających rodzinnych firm w Wielkiej Brytanii. Aby dowiedzieć się więcej o firmie Bibby Line Group, odwiedź: www.bibbylinegroup.co.uk.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy