Morele

Smart business szyty na miarę klienta

Smart business szyty na miarę klienta
15-11-2017 | 11:25 | Warszawa W pojęciach smart data, data mining, Business Intelligence zawierają się przyzwyczajenia, upodobania i potrzeby konsumenckie – dane nas wszystkich. Od

15-11-2017 | 11:25 | Warszawa

W pojęciach smart data, data mining, Business Intelligence zawierają się przyzwyczajenia, upodobania i potrzeby konsumenckie – dane nas wszystkich. Od ich umiejętnego wykorzystania zależy, czy staniemy się adresatami spersonalizowanych treści i produktów. Problem w tym, że ponad 80 proc. polskich przedsiębiorstw nie włącza analizy danych do strategii swojego rozwoju.

Przeciętny użytkownik telefonu komórkowego i komputera każdego dnia pozostawia po sobie tysiące śladów w postaci kliknięć, wpisywanych komentarzy, wgrywanych zdjęć, oglądanych filmów, słuchanej muzyki, wybieranych witryn www. Nawet najkrótsze komunikaty adresowane do znajomych, płatności kartą kredytową lub dane w programach lojalnościowych stają się częścią big data. International Data Corporation szacuje, że w 2020 roku na każdego mieszkańca globu przypadnie ponad 5 GB takich danych – to prawie tyle ile na nośniku zajmują dwa sezony House of Cards ściągnięte z Netflixa. – W dzisiejszym świecie nasycenia, prawie pełnej substytucji oraz nielimitowanego dostępu do informacji zawsze i wszędzie, to klient, a nie produkt powinien stać w centrum uwagi – mówi Piotr Krzeszowiak, Managing Partner Envolved – firmy doradczej z biurami w Krakowie, Monachium i Londynie, która specjalizuje się w tworzeniu i wdrażaniu strategii, procesów i cyfrowych technologii dla marketingu, sprzedaży oraz obsługi wykorzystujących zintegrowane z różnych źródeł dane. – Dlatego dane są największym majątkiem, ale też najważniejszym narzędziem zorientowanych na klienta firm – dodaje Krzeszowiak.

Lecz aby szum informacyjny mógł zamienić się w sensowną fabułę – opowieść o preferencjach użytkownika sieci niezbędna jest eksploracja danych – data mining i praca na smart data – obejmujące wyselekcjonowanie, pogrupowanie oraz wstępne zinterpretowanie danych przez analityka – data scientist . Pozyskanie stosownej wiedzy czy mechanizmów zawartych w powyższych określeniach jest coraz łatwiejsze w dobie mnożących się na rynku przedsiębiorstw świadczących usługi dla zachowania i syntezy big data . Jedna z polskich firm będąca hurtownią danych przetwarza anonimowe informacje aż o trzech miliardach użytkowników sieci na świecie. Prawdziwym wyzwaniem staje się więc odpowiednie ich wykorzystanie.

A to już wiesz?  Brytyjski start-up planuje zrewolucjonizować kupowanie i sprzedawanie samochodów w Polsce

Jednak według badań firmy Intel tylko 18 proc. polskich przedsiębiorców poznało wagę budowania swojej wartości na analizie dużych zbiorów danych. Co potwierdza Piotr Krzeszowiak: – Z racji ponad dwudziestoletniego doświadczenia naszego zespołu na projektach dla klientów w Europie, Azji czy USA widzimy różnice jeżeli chodzi o nastawienie do podejmowania decyzji umotywowanych danymi. Nadal jeszcze na naszym kontynencie nie we wszystkich branżach oraz wśród nie wszystkich dużych graczy wykorzystanie wielkich zbiorów danych jest wpisane w strategię.

Odpowiednie wyselekcjonowanie pożądanych informacji pozwala na dotarcie z konkretnym przekazem nawet do bardzo wąskiej grupy internautów, których łączą wspólne zainteresowania czy specyfika wykonywanej pracy. W modelach biznesu zorientowanych na klienta smart data będą odgrywały coraz większą rolę poprzez zwiększanie dokładności targetowania działań marketingowych, zwiększania efektywności obsługi zapytań i reklamacji, a także pomagając wprowadzić innowacyjne rozwiązania produkcyjne. Jednym słowem to właśnie analiza wyselekcjonowanych danych pozwala na szybkie i precyzyjne reagowanie na potrzeby klientów, personalizowanie produktów oraz indywidualne kierunkowanie oferty. Co bezpośrednio przekłada się na wzrost rentowności firmy. Profesor Michał Kosiński (absolwent psychologii społecznej na SWPS) – specjalista od big data na Uniwersytecie Stanforda – dowodzi, że skuteczność psychograficznego mikrotargetowania może być nawet kilkunastokrotnie większa od skuteczności reklam wysyłanych według kryteriów demograficznych.*

Dla biznesu nie każde dane gromadzone w sieci są wartościowe. Wieloletnie zapisy transakcji bankowych mają sens dla budowania zdolności kredytowych, tak by decyzja o ewentualnej pożyczce mogła zapaść automatycznie. Ale już dla firm logistycznych największe znaczenie ma fast data – czyli wyłącznie bieżące dane z GPS o sytuacji na drogach, tak by móc jak najszybciej zareagować w sytuacji kryzysu. Z pojęciem tym łączy się również analiza komentarzy na temat danego produktu podejmowana zazwyczaj w czasie rzeczywistym. Długość życia takich danych jest zatem wyjątkowo krótka – niezbędna do zdobycia wiedzy na konkretny temat w danej chwili.

A to już wiesz?  Bateria: towarzyszy nam codziennie, czasami ratuje też życie

Kluczem do sukcesu jest pełna wiedza o odbiorcach swoich usług lub produktów. Istotę stanowi nie tylko ilość, ale i jakość oraz różnorodność zasobów danych. Rejestrowanie wirtualnych kroków swoich klientów stwarza potencjał do zwiększenia efektywności. Ale dopiero połączenie tej wiedzy z informacjami np. o reklamacjach, zwrotach, korzystaniu z benefitów na karcie lojalnościowej tworzy kompletną ramę dla obrazu klienta. Pełne jego odwzorowanie wymaga jednak talentu i żmudnej pracy. – Aby osiągnąć przewagę konkurencyjną osadzając w swoim modelu biznesowym dane na strategicznej pozycji, nie wystarczy tylko samych danych, umiejętności pracowników oraz nowoczesnym technologii. Musi się przede wszystkim zmienić styl zarządzania, pozwalający w tym aspekcie na integracje wiedzy pomiędzy obszarami firmy jak marketing, sprzedaż, obsługa czy IT. – zauważa ekspert Envolved. – Przy opracowaniu i strategii dla integracji danych analizujemy i optymalizujemy w pierwszej kolejności właśnie struktury i procesy w organizacji. Tylko firmy rozumiejące jak korzystać całościowo z danych w swoim biznesie, przetrwają cyfrową transformację – konkluduje Krzeszowiak.

Wszystkie historie utkane w globalną sieć WWW zaczynają się od jednego ruchu (kliknięcia), który odpowiednio przetworzony dyktuje zapis indywidualnych potrzeb. A pomnożony przez liczbę wszystkich użytkowników Internetu i zsumowany z pozostałymi informacjami z matematyczną precyzją może uporządkować wszelkie gusta i określić trendy. Smart data nie pozostawia przedsiębiorcom innej alternatywy – są obecnie nieodzownym narzędziem optymalizacji biznesu. W swej różnorodności staje się też technologią najbardziej elastyczną, ponieważ każda branża może decydować o stopniu szczegółowości i rodzaju danych, których potrzebuje. Lecz tylko umiejętnie wykorzystana, redukując czas i koszty, prowadzi do wzrostu wartości biznesu. Czy analiza danych sprawdza się wyłącznie w korporacjach? – Jeżeli wielkość firmy koreluje ze skalą przetwarzanych danych, liczbą klientów jak również złożonością procesów to potencjał płynący z wykorzystania smart data w takich przypadkach jest szczególnie duży – odpowiada Piotr Krzeszowiak. – Z drugiej strony mamy przykłady Booking.com czy Airbnb, które w dobie transformacji cyfrowej powstały jako start-upy, oparły swoje modele biznesowe na analizie i wykorzystaniu danych i zdobyły znaczące udziały na rynkach zdominowanych wcześniej przez branżowych graczy.

A to już wiesz?  Monitorowanie doświadczeń użytkownika – nowy cel szefów IT

*Wywiad Jacka Żakowskiego z prof. Michałem Kosińskim, Polityka Nr 2/2017.

O praktycznych rozwiązaniach użycia smart data w biznesie, m.in.:

· analizie aktywności użytkowników w cyfrowym środowisku,

· personalizacji treści, szukania inspiracji i tematów,

· optymalizacji konwersji

oraz jak możliwości technologiczne analizy danych osobowych odnoszą się do uwarunkowań prawnych w kontekście RODO będzie można dowiedzieć się na konferencji Marketing & Media Summit 2017, 20 listopada 2017 roku na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Szczegóły: http://mmsummit.pl/

Nota prasowa:

ENVOLVED – niezależna firma konsultingowa wyspecjalizowana we wdrażaniu strategii i narzędzi biznesowych wspierających zorientowanie firmy na klienta – „customer centricity”. Do grona 30-osobowego zespołu należą współtwórcy i zarządzający jednych z największych W Europie platform marketingowych opartych na analizach danych. Firma prowadzi biura w Monachium, Krakowie i Londynie i pracowała m.in. dla Deutschland Card, e-on, Escada, Lech Poznań, Media Markt, Miles & More, OBB (Koleje Austriackie), PERI, Saturn, Żabka. http://www.envolved.de/pl/ Piotr Krzeszowiak – Managing Partner Envolved

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy