Warszawa, 25 maja 2006r. – Reprezentująca Polskę w Eco-marathonie Shell drużyna Politechniki Warszawskiej zajęła 3 miejsce w kategorii pojazdów napędzanych etanolem, oraz otrzymała wyróżnienie w dziedzinie ?Bezpieczeństwo”*. Konkurs organizowany rokrocznie przez Shell jest rozgrywany na torze w Nogaro we Francji. W tym roku odbył się w dniach 20-21 maja. Pojazd, zbudowany przez zespół studentów wspieranych przez firmę Vattenfall, przejechał 37 km zużywając zaledwie 75 ml paliwa, co oznacza, że ekwiwalent 1 litra benzyny pozwoliłby na pokonanie prawie 500 km.
To bardzo dobry wynik jak na debiutujący zespół, jesteśmy z niego zadowoleni? powiedziała Marysia Rudowicz, menadżer polskiego zespołu – poza tym nasz pojazd był jednym z najszybszych na torze.
Eco-marathon jest jedną z najważniejszych inicjatyw społecznych Shell w Europie, corocznie docierającą do tysięcy młodych ludzi z przesłaniem o roli zawodów technicznych w kształtowaniu i zachowywaniu środowiska naturalnego. Celem konkursu jest przejechanie samodzielnie zbudowanym pojazdem jak największej odległości przy zużyciu ekwiwalentu 1 litra benzyny. Rekordowy wynik to 3836 km ? przy takim spalaniu możliwe byłoby pokonanie odległości dzielącej Paryż od Pekinu na 4 litrach paliwa.
Shell poprzez idee Eco-marathonu zachęca do głębszego zastanowienia nad problemami zrównoważonego zużycia energii, jak również daje młodym inżynierom i naukowcom szansę sprawdzenia swoich pomysłów i koncepcji w realnym świecie. Głównym obszarem zainteresowania są paliwa alternatywne, takie jak LPG, wodór, biopaliwa, a także energia słoneczna i elektryczna. Opracowywane przez nich technologie mogą mieć znaczenie dla rozwiązań transportowych przyszłości.
Studenci Politechniki Warszawskiej, zrzeszeni w Studenckim Kole Areodynamiki Pojazdów, prawie pół roku temu zainteresowali się przedsięwzięciem organizowanym przez Shell. Do tego wydarzenia przygotowywali się bardzo skrupulatnie. Do ich zadań należało samodzielne zarządzanie projektem począwszy od fazy projektowania poprzez szukanie finansowania, budowę i testy pojazdu. Przedsięwzięcie w Polsce wsparł koncern energetyczny Vattenfall oraz władze Wydziału Mechanicznego Energetyki Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, patronat interaktywny objęła firma Isens. Dla większości zespołu była to pierwsza okazja do zetknięcia się i współpracy ze światem biznesu.
Polski zespół, zapytany, czy planuje już start w przyszłym roku, zgodnie odpowiada: Oczywiście i postaramy się wypaść jeszcze lepiej.
O historii powstawania pojazdu i uczestnictwie w Eco-marathonie Shell można przeczytać na stronie internetowej Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów: www.skap.meil.pw.edu.pl
* Nagroda za ?Bezpieczeństwo?
Nagroda przeznaczona dla trzech zespołów, które dokonają największego wysiłku na rzecz zgodności z przepisami bezpieczeństwa. Jury zwróci uwagę na najlepsze inicjatywy w zakresie bezpieczeństwa a także na zabezpieczenia uwzględnione w konstrukcji pojazdu, w tym na obecność izolacji, ochrony przed pożarem, wykładzin bocznych, łatwość dostępu do gaśnicy oraz pozycję pałąka przeciwpożarowego.